Αντιμετώπιση αθλητικών τραυματισμών

Υγεία και τραυματισμός δρομέα
30 Μαρτίου 2018
Η Κατερίνα Μπερδούση στο 2nd corfu run
15 Απριλίου 2018
Show all

ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙ ΑΘΛΗΤΙΚΩΝ ΤΡΑΥΜΑΤΙΣΜΩΝ
ΤΙΣ ΠΡΩΤΕΣ 24-72 ΩΡΕΣ

Πολλοί τραυματισμοί μπορούν να αντιμετωπιστούν με ασφάλεια στο σπίτι για λίγες μέρες, έως ότου ανακουφιστούν τα συμπτώματα ή έως ότου ένας γιατρός να μπορέσει να κάνει μια εκτίμηση.
Πότε πρέπει να πάτε στον Ιατρό.
Πολλοί τραυματισμοί μπορούν να αντιμετωπισθούν αμέσως στο σπίτι, οι υποψίες όμως για κατάγματα ή εξάρθρωμα δικαιολογούν την επείγουσα ιατρική αξιολόγηση. Σε περίπτωση παραμόρφωσης, ανικανότητας στήριξης ή επιδείνωσης σημείων και συμπτωμάτων, συνιστάται η επείγουσα ιατρική αξιολόγηση. Μια επίσκεψη στον ιατρό επιβάλλεται επίσης εάν ο τραυματισμένος ασθενής είναι αρκετά χλωμός, πέφτουν οι παλμοί του ή παρουσιάζει παράλυση, μυρμήγκιασμα ή οξύ πόνο, καθώς αυτά μπορεί να είναι σημάδια βλάβης στα αιμοφόρα αγγεία ή στα νεύρα.
Οι περισσότεροι επαγγελματίες του ιατρικού κλάδου και τα βιβλία συμφωνούν ότι η αρχική θεραπεία στο σπίτι για τους ήπιους και μέτριους τραυματισμούς που προκαλούν συμπτώματα, όπως πόνο, οίδημα και φλεγμονή μπορούν να ανακουφιστούν χρησιμοποιώντας το πρωτόκολλο P.R.I.C.E. :
Protect προστατεύω,
Rest ξεκουράζω,
Ice παγώνω,
Compression επιδένω και
Elevation ανυψώνω.

Αυτές οι αρχές αποτέλεσαν το επίκεντρο της άμεσης διαχείρισης αθλητικών και σωματικών βλαβών για δεκαετίες.

Προστασία, ξεκούραση, πάγος, επίδεση και ανύψωση, ή P.R.I.C.E., προσθέτει την έννοια της «προστασίας” στο παραδοσιακό πρωτόκολλο R.I.C.E. Η προστασία της τραυματιζόμενης περιοχής από περαιτέρω βλάβες είναι ζωτικής σημασίας για τη διαδικασία επούλωσης.
Συστήνεται στους ασθενείς με οξεία βλάβη να χρησιμοποιούν το πρωτόκολλο P.R.I.C.E. λίγο μετά τον τραυματισμό. Μπορεί να είναι ιδιαίτερα χρήσιμο κατά τη διάρκεια των πρώτων 24 έως 72 ωρών.

P: Προστασία έχει σκοπό να αποτρέψει περαιτέρω τραυματισμούς. Για παράδειγμα, ένα τραυματισμένο πόδι μπορεί να προστατευτεί περιορίζοντας ή αποφεύγοντας την φόρτιση μέσω της χρήσης δεκανικιών ή μπαστουνιών πεζοπορίας. Η μερική ακινητοποίηση της τραυματισμένης περιοχής με τη χρήση νάρθηκα μπορεί επίσης να είναι ένα μέσο προστασίας.

R: Η ξεκούραση είναι σημαντική για να επιτρέψει την επούλωση. Ωστόσο, πολλοί ειδικοί της αθλητικής ιατρικής χρησιμοποιούν τον όρο «σχετική ανάπαυση” που σημαίνει ξεκούραση που επιτρέπει την επούλωση, αλλά δεν είναι τόσο περιοριστική ώστε η ανάκαμψη να υποβαθμιστεί ή να επιβραδυνθεί. Ένα άτομο πρέπει να αποφεύγει δραστηριότητες που επιφορτίζουν την τραυματισμένη περιοχή μέχρι το σημείο του πόνου ή που μπορεί να επιβραδύνει ή να αποτρέψει την επούλωση. Κάποια κίνηση, ωστόσο, είναι επωφελής. Απαλή, χωρίς πόνο, εύρος κίνησης και βασικές ισομετρικές συσπάσεις των αρθρώσεων και των μυών που περιβάλλουν έναν τραυματισμό έχουν αποδειχθεί ότι επιταχύνουν την ανάρρωση.

I: Ο πάγος αναφέρεται στη χρήση ψυχρών επιθεμάτων, επίσης γνωστή ως κρυοθεραπεία, για τη θεραπεία οξέων τραυματισμών. Ο πάγος συνιστάται με την πρόθεση να ελαχιστοποιηθεί και να μειωθεί το οίδημα καθώς και να μειωθεί ο πόνος. Υπάρχουν πολλοί τρόποι να χρησιμοποιείτε κρυοθεραπεία στο σπίτι. Η πιο κοινή και πιο βολική είναι μια απλή πλαστική σακούλα θρυμματισμένου πάγου τοποθετημένη πάνω από μια πετσέτα στην πληγείσα περιοχή. Είναι σημαντικό να προστατεύσετε το δέρμα και να περιορίσετε την έκθεση σε κρύο για 15 έως 20 λεπτά ανά 1 με 2 ώρες.
Μπορεί να εμφανιστεί ευαισθησία στο δέρμα ή αλλεργία στην έκθεση σε κρύο. Σε περίπτωση που παρουσιαστεί κάτι τέτοιο τα επιθέματα πάγου θα πρέπει να διακόπτονται. Η ερυθρότητα μόνο, ωστόσο, είναι κοινή και θα πρέπει να επέρχεται μερικά λεπτά μετά από την απόσυρση του πάγου.

C: Η επίδεση (συμπίεση) είναι η χρήση ενός ελαστικού επιδέσμου, για την εφαρμογή μιας εξωτερικής δύναμης πίεσης στον τραυματισμένο ιστό. Αυτή η συμπίεση ελαχιστοποιεί τη διόγκωση και παρέχει ήπια υποστήριξη.
Η εφαρμογή ενός ελαστικού επιδέσμου απαιτεί κάποια προσοχή στη λεπτομέρεια. Θα πρέπει να εφαρμόζεται απευθείας στο δέρμα ξεκινώντας λίγα εκατοστά κάτω από τον τραυματισμό και τυλίγεται με οκτώειδή ή σπειροειδής τρόπο έως μερικά εκατοστά πάνω από την τραυματισμένη περιοχή. Θα πρέπει να εφαρμοστεί μια μέτρια τάση για να έχουμε μια αρκετή, αλλά όχι πολύ στενή συμπίεση. Ο επίδεσμος δεν πρέπει να προκαλεί μούδιασμα, μυρμήγκιασμα ή αλλαγή χρώματος του μαλακού ιστού. Είναι γενικά καλύτερο να αφαιρέσετε ή να χαλαρώσετε σημαντικά τον ελαστικό επίδεσμο στη διάρκεια του ύπνο και να το εφαρμόσετε ξανά το επόμενο πρωί.

Ε: Συνιστάται η ανύψωση για να μειωθεί η συγκέντρωση υγρού στο τραυματισμένο άκρο ή στην άρθρωση. Ο έλεγχος του οιδήματος μπορεί να βοηθήσει στην μείωση του πόνου και μπορεί να περιορίσει την απώλεια εύρους κίνησης, ενδεχομένως επιταχύνοντας το χρόνο αποκατάστασης.
Η ανύψωση επιτυγχάνεται τοποθετώντας την τραυματισμένη περιοχή πάνω από το επίπεδο της καρδιάς. Εάν υπάρξει σημαντική διόγκωση η οποία συνεχίζεται μετά από 24 έως 48 ώρες ή αν η διόγκωση επανεμφανιστεί κατά τη διάρκεια της ανάρρωσης, τότε η συνέχιση της περιόδου ανύψωσης είναι κατάλληλη.

Για πολλούς τραυματισμούς, ο πάγος μπορεί να ασφαλιστεί πάνω από την πληγείσα περιοχή με έναν ελαστικό επίδεσμο και το άκρο μπορεί να ανυψωθεί, επιτυγχάνοντας ταυτόχρονα την ανάπαυση, τον πάγο, τη συμπίεση και την ανύψωση – τη βέλτιστη θεραπεία στο σπίτι.

Εκτός από τα βήματα που περιγράφονται στο P.R.I.C.E, πρόσθετες θεραπείες μπορούν να βοηθήσουν στην ανακούφιση των συμπτωμάτων.

-Οι ασθενείς που χρειάζονται ανακούφιση από τον πόνο μπορούν να χρησιμοποιήσουν κρέμες, επιθέματα, ή μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη φάρμακα (NSAIDs), όπως η ναπροξένη ,η ετορικοξιμπη ή η ιβουπροφαίνη.
-Οι ισομετρικές συσπάσεις των μυών μπορούν να βελτιώσουν και να διατηρήσουν τη δύναμη και τη λειτουργία τους. Για παράδειγμα, ένας ασθενής με τραυματισμό αστραγάλου μπορεί να συσπά και να χαλαρώνει επανειλημμένα τους μύες της γαστροκνημίας και των μηρών, ενώ κάθεται ή παραμένει στο κρεβάτι. Έτσι οι μύες των ποδιών ασκούνται ακόμη και αν το ίδιο το πόδι δεν κινείται ή φέρει βάρος.

Πράγματα που πρέπει να αποφύγετε
Μερικές θεραπείες μπορούν να προκαλέσουν περισσότερη βλάβη παρά καλό. Παρακάτω είναι μια λίστα με πράγματα που μπορούν να επιδεινώσουν έναν οξύ τραυματισμό:

Έκθεση σε θερμό νερό ή θερμότητα στην τραυματισμένη περιοχή.
Αλκοόλ, η κατανάλωσή του μπορεί να αυξήσει το οίδημα ή την αιμορραγία στην τραυματισμένη περιοχή.
Τρέξιμο, κινήσεις ή δραστηριότητα που φέρει βάρος στο τραυματισμένο άκρο μπορεί να είναι οδυνηρή.
Μασάζ έντονο, επιθετικό στην πάσχουσα περιοχή μπορεί να είναι επιβλαβές.

Οι ασθενείς που δεν είναι σίγουροι για το πώς θα θεραπεύσουν τον τραυματισμό τους πρέπει να επικοινωνήσουν με το γιατρό τους.

Πολλοί τραυματισμοί στον αθλητισμό και στην άσκηση δεν απαιτούν επίσκεψη σε ιατρείο ή νοσοκομείο. Παρόλα αυτά, για να έχετε την πιο ακριβή διάγνωση και τις καλύτερες συστάσεις για μια γρήγορη και ασφαλή επιστροφή στις δραστηριότητες σας, συνιστάται μια καλά εκπαιδευμένη και έμπειρη ιατρική συμβουλή. Ένας θεράπων ιατρός μπορεί:
-Να Καθορίσει με ακρίβεια τη θέση και τη σοβαρότητα του τραυματισμού σας.
-Να εκτελέσει ή να ζητήσει απεικονιστικές εξετάσεις όπως ακτινογραφίες ή υπερηχογραφικό έλεγχο μυοσκελετικού.
-Να δώσει ακριβείς εκτιμήσεις για την επούλωσητου τραυματισμού και την χρονική επιστροφή στις δραστηριότητες.
-Να προτείνει πιο προηγμένη διαχείριση, όπως ακινητοποίηση, στήριξη, ορθωτικά, φάρμακα, ενέσεις ή χειρουργική επέμβαση.
-Να επικοινωνήσει με προπονητές, αθλητικούς εκπαιδευτές και οικογένεια, εάν είναι απαραίτητο.
-Να προτείνει πρωτόκολλα αποκατάστασης προσαρμοσμένα στον τραυματισμό, τον αθλητισμό και τη θέση του παίκτη.
-Να παρέχει συστάσεις για άλλες θεραπείες, όπως φυσικοθεραπεία, θεραπεία μασάζ, κινητική ταινία, βελονισμό ή και χειρουργική αποκατάσταση.
-Να προσφέρει στρατηγικές για τη διατροφή, τα συμπληρώματα διατροφής, την πρόληψη των τραυματισμών και τη βελτίωση της άσκησης.

ΠΕΡΙΚΛΗΣ Κ. ΜΠΑΛΑΝΙΚΑΣ

ΟΡΘΟΠΕΔΙΚΟΣ ΧΕΙΡΟΥΡΓΟΣ
ΔΟΝΑΤΟΥ ΔΗΜΟΥΛΙΤΣΑ 29-31
49100 ΚΕΡΚΥΡΑ
6974587337
2661100376